Cum faci un plan de afaceri: 9 puncte importante
Când lansezi un startup este foarte important să ai măcar o
variantă simplă a planului de afaceri, mai ales dacă ai nevoie de
finanţare. Niciun business angel, fond de investiţii sau orice alt
potenţial investitor nu-ţi va acorda atenţie daca îţi lipseşte un plan
de business elementar. Iată 9 puncte importante care te ajută să-ţi faci
un scurt plan de afaceri.
-
Scopul:
Care este elementul care face diferenţa dintre
produsul/serviciul tău şi celelalte produse similare din piaţă? Cu ce
soluţie vine pentru a rezolva o nevoie din piaţă? Ce schimbare poate
face în piaţă acest produs? Ce eşti dispus să le oferi clienţilor pentru
a le câştiga atenţia?
-
Nevoia de bani:
De ce capital ai nevoie pentru a lansa firma? Primele luni de viaţă
ale unei firme sunt cele mai dificile, încearcă să ai mai mulţi bani de
pornire decât pare că ai avea nevoie din primele estimări. Problemele
legate de cashflow sunt cele mai des întâlnite în rândul startup-urilor,
mai ales în cazul firmelor din sectorul B2B, drept urmare ar fi bine să
ai un buget asigurat pentru primele 6-12 luni de la lansare.
-
Portofoliu de produse şi servicii:
Acest punct poate constitui un exerciţiu interesant, având în vedere
că pentru a-ţi defini portofoliul de produse, trebuie să înțelegeți
nevoile și dorințele potențialilor clienți. Odată indentificate,
gândeşte-te ce l-ar motiva pe client să îşi dea banii pe acel
produs/serviciu şi să îl folosească.
- Target:
Cui se aderesează produsul? Unde locuiesc aceşti
potenţiali utilizatori/cumpărători. Câţi potenţiali clienţi sunt în
piaţă (dimensiunea pieţei căreia te adresezi)? Cunoaşterea pieţei este
extrem de importantă, apelează la toate resursele posibile pentru a afla
cât mai multe despre acea piaţă.
5. Venituri, cheltuieli, pierderi, profit:
O prognoză cât de simplă asupra cashflow-ului pentru primele luni
poate fi un instrument important, mai ales daca ai nevoie de finanţare,
potenţialii invesitori vor să vadă acest detaliu în planul de afaceri –
toate cheltuielile (angajaţi, chirie, producţie etc) şi cu cât vei
râmăne în mână la final de lună.
6. Echipa
Nu doar profilul şi poziţia ocupată în firmă de fiecare angajat (sau
director, dacă vorbim de o echipă mai extinsă) ci şi cu ce urmează să se
ocupe ei, exact, în cadrul startup-ului, care vor fi sarcinile lor.
-
Competiţie
Cine sunt competitorii? Unde sunt ei? Câţi bani cer pe produsele
similare? Care este strategia prin care să te diferenţiezi? Câteva
lecţii importante: dacă ai o afacere cu bunuri de larg consum, fii cel
mai bun în materie de servicii clienţi, dacă ai o afacere de nişă,
excelează în dezvoltarea produsului să fii mereu cel mai bun din acea
nișă – astfel nu vei fi nevoit să practici politica preţurilor de
dumping.
-
Preţul
Unul dintre cele mai importante elemente. Dăcă nu vei pune un preţ
corect pe produsul tău toate celelalte puncte nici măcar nu mai
contează. Trebuie să ţii cont de costurile operaţionale, de producţie, de
marja de profit dorită, amortizarea investiţiei – dar toate astea
trebuie privite şi din perspectiva clientului, merită să dea banii
respectivi pe un astfel de produs, ce beneficii îi aduce?
-
Strategii de marketing şi vânzări
Câteva paragrafe legate de strategia de marketing şi promovare
trebuie incluse în planul de afaceri. Cum vrei să îţi faci cunoscute
produsul şi brandul? Unde vrei să te promovezi – în online, offline, TV?
Cât vrei să investeşti în aceste strategii.
Comentarii
Trimiteți un comentariu