Fără soluţii la absorbţia fondurilor UE. Miliarde de euro alocaţi României zac în seifurile de la Bruxelles, în vreme ce şantierele de autostrăzi stau înţepenite din lipsă de fonduri

♦ În
patru ani şi jumătate de la debutul exerciţiului financiar, rata de
absorbţie efectivă a fost de 1,3 miliarde de euro, adică 6,1% din
întreaga sumă alocată.
♦ În aceeaşi vreme, de-a lungul şi de-a latul
României, puţinele proiecte de autostrăzi derulate cu banii UE sunt
înţepenite din lipsă de fonduri.
După şase luni în care nu a mai făcut nicio raportare privind stadiul
absorbţiei fondurilor UE, Ministerul Fondurilor Europene a publicat, la
finalul săptămânii trecute, stadiul absorbţiei la data de 2 august.
Faţă de ultima raportare, din 2 februarie, sumele atrase până la 3
august au fost de doar 277 de milioane de euro, adică o medie lunară de
sub 50 de milioane de euro. Astfel, faţă de absorbţia fondurilor
structurale de 1,1 mld. euro la 2 februarie (4,9% din suma totală
alocată), la 3 august absorbţia ajunsese la 1,38 mld euro (6,1% din
întreaga sumă alocată).
Cel mai bine stă Programul Operaţional Infrastructura Mare (din care
sunt finanţate lucrările de infrastructură şi mediu), care a primit
rambursări de un miliard de euro, adică 11% din alocarea totală de 9,2
miliarde de euro, în perioada 2014 – 2020. Însă acest program este unul
aparte şi pentru că mare parte din banii primiţi sunt pentru lucrările
începute şi nefinalizate în exerciţiul financiar 2007 – 2013. PO
Transporturi (cum se numea o parte a programului în exerciţiul financiar
trecut) a pierdut în jur de un miliard de euro, pentru că nu a cheltuit
banii în timpul convenit. Lucrările ce trebuia decontate din aceşti
bani sunt plătite acum şi de aceea programul pare că merge mai bine. În
realitate, nu merge bine deloc. Datele Ministerului Fondurilor Europene,
puse cap la cap cu cele ale Ministerului Finanţelor, arată că situaţia
nu este deloc bună.
Execuţia bugetară, la primul semestru, arată că investiţiile statului
(cheltuielile de capital) sunt cu 72% mai mari faţă de cele din
semestrul I din 2017, până la 7 mld. lei. Dar 2,5 mld. lei din aceşti
bani sunt achiziţiile de armament ale MApN. În plus, cheltuielile de
investiţii ale statului sunt cu 1,5 miliarde de lei sub suma programată.
Cheltuielile în programele cu fonduri UE au fost cu 20% mai mari în
S1/2018 faţă de S I/2017, până la 7,3 miliarde de lei. Dar programarea
era ca bugetul să cheltuiască, în primul semestru, în programele
derulate cu fonduri UE, 14,2 miliarde de lei. Prin urmare, execuţia în
proiectele derulate cu fonduri UE (autostrăzi, canalizări) a însemnat
doar 51,8% din program.
Sursa: Ziarul Financiar
Comentarii
Trimiteți un comentariu