Finantarea Autostrazii Iasi - Targu Mures: ce spun specialistii despre accesul la fonduri europene si parteneriatul public-privat?
Dupa ce Parlamentul a adoptat proiectul de lege pentru autostrada
Iasi – Targu Mures, numita si Autostrada Unirii, urmeaza sa fie facute
studiile de fezabilitate, sa se faca proiectarea si sa se identifice
finantarea ideala: fonduri europene, bugetul de stat sau parteneriatul
public-privat (PPP). Specialistii si oamenii care au militat pentru
votarea legii sustin ca metoda de finantare care ar trebui pusa pe
primul loc este reprezentata de banii europeni, nerambursabili, iar
optiunea unui PPP nu este fezabila.
Ce spun specialistii despre finantare
Inainte de alegerea metodei de finantare, important este ca studiile de fezabilitate sa fie foarte bine facute, optimizate, cu solutii inteligente care sa tina cont de impactul asupra mediului inconjurator si de specificatiile geotehnice, dar si de costul implementat intr-un anumit interval de timp, sustine Ionut Ciurea, presedinte al Asociatiei Pro Infrastructura.„In primul rand, studiile de fezabilitate vechi, din 2010-2011, trebuie actualizate. Din punct de vedere tehnic, vorbesc de studiile geotehnice, apoi vorbesc de impactul asupra mediului. Avem alte rigori de mediu si geotehnice si trebuie sa pregatim foarte bine acest proiect, sa avem studii pe care sa fundamentam autostrada asta la nivel de lucrari, indiferent ca vorbim de lucrari din fonduri europene, combinatie cu imprumuturi, fonduri bugetare sau un ipotetic PPP. Dar PPP nu o sa vedem, pentru ca este doar o scuza perfecta ca sa nu vedem nimic”, explica Ciurea.
La capitolul finantare, Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) asigura fondurile europene necesare pentru realizarea celor 311 kilometri ai autostrazii Unirii.
„In mod normal, toata autostrada, de la Targu Mures la Iasi, si Ungheni, inclusiv centura Iasiului si podul peste Prut catre Republica Moldova, este eligibila prin finantare prin fonduri europene. Este cuprinsa in POIM. Pe exercitiul acesta este cuprinsa inclusiv partea de documentatie, adica studiile de fezabilitate”, spune reprezentantul Pro Infrastructura.
Studiile de fezabilitatea pentru autostrada A8, realizate in perioada 2010-2011, pot fi optimizate, iar costurile pot fi reduse cu cateva miliarde de lei. Astfel, costul total al autostrazii ar putea fi mai mic decat cel inaintat in urma cu cativa ani, de aproape 9 miliarde de lei.
„Studiile vechi au dat, pentru cei 311 kilometri, un cost de 8,8 miliarde de euro, cu TVA inclus, dar proiectarea presupune ca soferii sa circule cu viteza de 130 de km/h dintr-un capat in altul. Asta se poate optimiza. Spre exemplu, la munte se pot face curbe mai stranse, iar costurile pot fi reduse. Bucata de munte costa undeva la 4 miliarde, in studiile vechi, dar optimizata, se poate duce undeva la doua miliarde”, explica Ciurea.
Reprezentantii asociatiilor care au militat pentru constructia autostrazii, Impreuna pentru A8 si Moldova vrea autostrada, sustin finantarea prin fonduri europene.
Comentarii
Trimiteți un comentariu